Montera dina däck

Själv eller på verkstad

Var händig och montera själv eller betala någon för att slippa.

Montering

Att göra det själv

Det är fullt möjligt att byta hjulen själv. Om man inte är rädd för att ta i och kanske bli lite smutsig, är det inte en speciellt svår sak att utföra. Det knepigaste är att lossa bultarna och att sedan få loss hjulet. Att smörja in dem med kopparpasta innan man skruvar in dem kan vara ett bra tips inför nästa hjulbyte.


För att minska risken för sladd vid bromsning och vid sväng bör de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet vara monterade bak på fordonet. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.


Mycket kortfattat går det till så här att byta hjul på en vanligt personbil:

  1. Börja med att kontrollera att det finns luft i däcken
  2. Ta bort eventuella fälgsidor av plast eller navkapslar
  3. Lossa på hjulbultarna med fälgkorset
  4. Hitta en bra placering för domkraften och se till att bilen står plant
  5. Hissa upp bilen med domkraften
  6. Skruva bort muttrarna eller bultarna
  7. Om hjulet inte vill lossna kan du slå med en hammare, eller ett däck, på sidan av däcket
  8. Använd lagom mycket våld
  9. Lyft bort hjulet
  10. Märk hjulet VF, HF, VB eller VF med en krita eller något annat (för att komma ihåg placeringen)
  11. Byt ut det mot det nya hjulet
  12. Om hjulet har en pil med rotationsriktning kan du kolla att hjulet sitter rätt
  13. Skruva dit alla bultarna, men inte för hårt
  14. Skruva åt dem korsvis (inte runt i en cirkel) för att minska risken att hjulet hamnar snett
  15. Upprepa allt på de återstående tre hjulen
  16. När bilen står på marken dras alla hjulbultarna åt hårt
  17. Avsluta med att sätta på navkapslarna igen
  18. Efter ett par dagar bör du kolla om bultarna sitter löst och efterdra dem
  19. Förvara de gamla hjulen liggande i ett mörkt och svalt utrymme


Om du vill läsa mer, beskriver Autopower genomförandet med bilder och tipsar om rengöring av däcken.

Att låta ett proffs göra det

Många tycker att det är enklare att lämna över hjulbytet till en verkstad. Med verktygen och kompetensen som finns där går det mycket fortare och kostnaden är klart överkomlig. Det är tryggt att veta att hjulen verkligen sitter fast och att slippa riskera att få en bil över sig.


Tänk på att det kan vara knepigt att få en tid när alla andra också inser att det plötsligt råder vinterväglag eller att våren helt oannonserat har anlänt och det är sommardäck som gäller. Det är därför klokt att vara ute i god tid.


Här kan du hitta verkstäder som kan hjälpa dig